2006/09/29

El paper del director de Sistemes d'Informació

Rellegint el llibre "Estrategia y Sistemas de Información", del Rafel Andreu, Joan E. Ricart i Josep Valor, d'IESE, hi ha un apartat en què es fa referència al paper del Responsable de Sistemes d'Informació.

El paper integrador que té aquest perfil per a les organitzacions implica la necessitat de dur a terme i formentar un treball en equip i col·laboració entre els diferents departaments funcionals i el de sistemes interns.

El cert, però, és que tant les claus d'actuació per a crear i mantenir el context adequat de treball entre tot el personal, no difereix del que s'hauria d'aplicar en altres àrees organitzatives i funcionals. I és per això que m'ha semblat interessant de compartir-ho a través del bloc.

Per crear el context necessari calcontrolar tres dimensions: beneficis mutus, compromís i predisposició.

I les recomenacions que els autors proposen són les següents:
  • Dedicar temps a discussions de negoci amb els responsables de funcions de línia. Cal aprendre sobre el negoci i no només sobre tecnologia
  • Potenciar i cercar, activament, la col·laboració amb les unitats de negoci sense esperar a què el convidin.
  • Esforçar-se, inicialment, a millorar els processos bàsics del negoci
  • Explicar els costos de SI en termes de negoci
  • Guanyar-se credibilitat mostrant compentència en la tecnologia aplicada al negoci i fiabilitat en les aplicacions
  • Evitar situar-se sempre en una posició defensiva

I un cop creat el context, cal mantenir-lo, per la qual cosa és necessari compartir coneixements, fomentar una dependència en les respectives competències i crear vincles organitzatius, és a dir, institucionalitzar d'alguna forma les relacions de col·laboració.

Ara bé, per a crear i mantenir aquest clima de col·laboració entre les diferents àrees funcionals de les empreses, el paper de la Direcció General és molt important com a facilitador i hi ha una sèrie d'accions que poden ajudar i animar aquestes col·laboracions:

  • Proporcionar formació tant en tecnologia com en negoci
  • Promoure un ús efectiu dels equips de treball
  • Planificar, conjuntament i de forma iterativa i continuada, tot creant objectius comuns, negociant beneficis mutus i aprenent en el procés
  • Dissenyar els sistemes de control i recompensa adequats
  • Definir i implantar les polítiques de recursos humans que potenciïn la col·laboració interdepartamental.

Si sempre estem dient que cal fomentar el treball en equip i la col·laboració entre els departaments de les nostres organitzacions, bé necessitarem del compromís i l'actuació de la Direcció General, però no oblidem un aspecte, tant o mes important, el desig i la motivació personal per al treball en equip i la col·laboració.

No hay comentarios: